Zakupy w dużych centrach handlowych to jedna z ulubionych rozrywek Polaków. Statystyki pokazują, że w tym względzie nie różnią się od siebie mieszkańcy miast i mniejszych miejscowości. Galerie handlowe w Warszawie są tego świetnym przykładem.
Nowy zwyczaj
Podobno każdy Polak przynajmniej raz w miesiącu odwiedza centrum handlowe jak Klif.. Co dziesiąty bywa w takich punktach po 2, 3 razy w miesiącu. Około 6 proc. pytanych przyznaje, że galerie handlowe odwiedza minimum raz w tygodniu. Tylko 9 proc. ankietowanych deklaruje, że nie robi zakupów w żadnym centrum handlowym i zwyczajnie omija takie miejsca. Coraz więcej rodzin spędza w galeriach handlowych przynajmniej jeden dzień w weekend. Z tego też powodu niedawne przepisy, ograniczające handel w niedzielę, były przez niektóre środowiska mocno oprotestowane. Zakupy lub po prostu przebywanie w centrum handlowym stało się nowym, rodzinnym zwyczajem. Rodzice mogą liczyć na dobrą kawę i Internet, dzieci na coś słodkiego i mnóstwo atrakcji w licznych punktach, tworzonych z myślą o maluchach.
Wygoda zakupów
Głównym powodem, dla którego Polacy tak polubili galerie handlowe w Warszawie i w innych miastach jest wygoda zakupów. Pod jednym dachem można znaleźć sklepy spożywcze, z asortymentem dla dzieci, AGD, ale również kawiarnie, restauracje czy kina. Dzięki temu nie ma konieczności objeżdżania miasta w poszukiwaniu kilku rzeczy. Centra handlowe jak Klif dają też możliwość wyboru spośród wielu marek. Można w nich znaleźć firmy dla osób bardziej zamożnych, jak i popularne sieciówki z asortymentem na każdą kieszeń. Centra handlowe to również bogaty wybór usług. Robiąc więc zakupy można wstąpić do fryzjera, kosmetyczki, zrobić manicure a nawet iść ze znajomymi na kręgle. Standardem staje się, że sklepy wielkopowierzchniowe mają strefy dla dzieci a nawet mniejsze sceny do organizowania różnych wydarzeń kulturalnych.
Więcej plusów
Prawie trzy czwarte bywalców galerii handlowych w Warszawie ocenia pozytywnie jakość handlu oraz świadczonych usług. Poza dużym wyborem klienci doceniają takie miejsca również za dobrze oznakowane sklepy z wyprzedażami, oraz łatwość w odnalezieniu konkretnego punktu. Pomagają w tym nie tylko punkty informacyjne, ale także plany poszczególnych pięter oraz oznakowania w różnych miejscach. Łatwo odnaleźć toaletę oraz punkt, w którym mama może przewinąć dziecko. Galerie handlowe zachwycają także coraz bardziej dopracowanym wnętrzem, wystawami tematycznymi, egzotyczną roślinnością oraz fontannami lub wodnymi kaskadami. Jako minus zwykle podaje się brak dostatecznej ilości miejsc parkingowych.
Centra handlowe bywają nie tylko w dogodnych miejscach na terenie miasta. Czasem dojazd do nich jest nieco dłuższy. Ale i w tym przypadku można liczyć na pomoc. Do wielu takich miejsc jest organizowany dojazd darmowymi autobusami. Centra handlowe w Warszawie to nie jest zamknięty temat. W budowie jest kilka nowych inwestycji.