Historia perfum

Słowo „perfume” pochodzi z łacińskiego wyrażenia „per fumum”, czyli „poprzez dym”. Udokumentowana historia zapachów ma swój początek wraz z istnieniem cywilizacji, takich jak Egipcjanie, Rzymianie, Żydzi, Asyryjczycy czy Grecy. Wszyscy oni używali różnego rodzaju pachnideł w przeróżnych, indywidualnych celach.

Najprawdopodobniej, to właśnie przy ognisku nasi przodkowie odkryli, że można uzyskać różne zapachy, poprzez wkładanie do ognia ziół, liści oraz gałęzi roślin, które aktualnie były pod ręką.

W starożytności perfumy wykorzystywane były głównie w celach religijnych. Wierzono, że ułatwiają one kontakt z bogami i dają zmarłym życie wieczne. Tego rodzaju zastosowanie było popularne w szczególności u Egipcjan.

damskie

Perfumy damskie w Europie 

Jeśli wierzyć historii, pierwsze perfumy na bazie alkoholu zostały stworzone dla Elżbiety, (królowej Węgier) córki Władysława Łokietka. Zapach ten, stał się najbardziej pożądanym produktem wśród elity. W jej skład wchodził rozmaryn i tymianek, a później lawenda, szałwia, mięta pieprzowa oraz cytryna. Używano jej także w leczeniu.

W XVI w. stolicą perfum stał się Paryż, a wszystko dzięki Katarzynie Medycejskiej. Receptury jej zapachów były na tyle tajne, że przenoszono je do podziemnych korytarzy.

Co się wydarzyło, że w końcu perfumy przestały być produktem tylko dla elity? Sprawcą tego był Pierre François Pascal Guerlain, który tworzył zapachy na zamówienia oraz wynalazł proces syntezy chemicznej, co obniżyło koszty ich produkcji, co w efekcie końcowym stanowiło to, iż więcej osób mogło sobie na nie pozwolić.

Perfumy damskie

W XIX wieku przemysł perfumeryjny został zrewolucjonizowany. W XX wieku natomiast , damskie perfumy stały się symbolem elegancji i luksusu oraz atrakcyjności kobiety.

Nazewnictwo perfum nawiązywało do uczuć i odległych miejsc, a projektanci pracujący ze szkłem zaczęli tworzyć atrakcyjne i fikuśne flakony. Świat perfum szybko połączył się ze światem mody.

W 1925 powstały legendarne już perfumy damskie Chanel No5, które zapoczątkowały wielki biznes, łączący kolekcje ubrań z zapachami. Najpierw były perfumy damskie, dopiero później pojawiły się perfumy dla mężczyzn.

Dzisiejszy przemysł perfumeryjny oparty jest w największym stopniu na marketingu, dobrej reklamie i masowości produkcji. Perfumy są dostępne wszędzie i w różnych widełkach cenowych. Liczba oferowanych zapachów rośnie z każdym rokiem. Dlatego dzisiaj niezależnie czy decydujemy się na perfumy damskie, czy perfumy męskie – każdy znajdzie coś dla siebie.