Jak powstała kultowa marka Nike ?

Zaczęło się niewinnie – od handlu obuwiem sprowadzanym z Japonii. Jednak właściciele wspólnego biznesu mieli apetyt na więcej, dlatego dziś nazwę Nike zna cały świat. Jaka była ich droga na szczyt? Które punkty w ich historii można nazwać przełomowymi? Oto kalendarium jednego z największych, najpopularniejszych przedsiębiorstw na świecie!

Ewolucja najpopularniejszej marki na świecie

Dziś nikomu nie trzeba przedstawiać firmy Nike, ponieważ chyba każda osoba posiada coś w swojej garderobie z popularnym znaczkiem stylizowanym na hokejkę. Poniżej przedstawiona jest cała historia od samego początku z uwzględnieniem najważniejszych dat, które miały duży wpływ na dalszy rozwój i ewolucję marki.

1964 – pierwsza idea obuwia sportowego

Bill Bowerman, trener lekkoatletyki i Phil Knight, student biznesu postanawiają zjednoczyć siły i stworzyć własną firmę. Z zamiłowaniem do sportu Bowermana i smykałką do zarządzania Knighta już wtedy byli skazani na sukces, a wybór branży był oczywisty – obuwie sportowe. Pierwszą wspólną działalnością było sprowadzanie do Stanów Zjednoczonych japońskich butów sportowych marki Onitsuka Tiger, a następnie sprzedawanie ich Amerykanom. Marka zyskuje nazwę Blue Ribbon Sports. Jest długa i trudna do zapamiętania, ale wspólnikom kojarzy się jak najbardziej pozytywnie – z ich ulubionym gatunkiem piwa!

1966 – otwarcie pierwszego salonu

Biznes Bowermana i Knighta prężnie się rozwija. Wszystko nabiera tempa, dlatego panowie decydują się na otwarcie pierwszego sklepu pod szyldem Blue Ribbon Sports. Salon otwierają w Santa Monica i w dalszym ciągu dostępne są w nim buty japońskiej marki Onitsuka Tiger.

1971 – powstanie docelowej nazwy, która dzisiaj zna każdy

Rok, w którym tak naprawdę wszystko się zaczęło. Najpierw właściciele firmy zaczęli zastanawiać się nad zmianą jej nazwy. Pomysł na unikatowy brand zrodził się w głowie Jeffa Johnsona, czyli jedynego w tamtym momencie pracownika Blue Ribbon Sports. Pewnego razu śnił o greckiego bogini zwycięstwa Nike z Samotraki, a sen okazał się proroczy. Bowerman i Knight wreszcie decydują się na trzy odważne kroki: zerwanie współpracy z Onitsuka Tiger, przemianowanie firmy z Blue Ribbon Sports na krótkie, chwytliwe Nike oraz… wypuszczenie na rynek autorskiej linii obuwia. Buty były przeznaczone dla piłkarzy, a na ich cholewce umieszczono słynny dziś logotyp – Swoosh, który symbolizował skrzydło bogini zwycięstwa. Co ciekawe, logotyp ten został stworzony przez pewną studentkę, która za swój projekt otrzymała zawrotną kwotę… 35$.

1972 – wyjście na przeciw sportowcom

Powstają kolejne buty sportowe Nike, które tym razem są dedykowane biegaczom. Bowerman i Knight zyskują też pierwszy kontrakt na wyłączność ze znanym sportowcem – tenisistą Ilie Nastase.

1977 – slogan motywacyjny

Powstaje pierwszy slogan reklamowy Nike, który brzmi: There is no finish line. Hasło to do dziś jest jednym z największych motywatorów nie tylko dla sportowców.

1978 – oficjalny rebranding

Następuje oficjalna zmiana nazwy z Blue Ribbon Sports na Nike.

1979 – udoskonalanie jakości wyrobów

Projektowanie obuwia przez specjalistów Nike nabiera rozpędu. W 1979 mamy do czynienia z kolejnym przełomem brandu. Wymyślony zostaje bowiem system poduszek powietrznych, które umieszcza się w podeszwach butów. Ten słynny dziś patent stał się podstawą wielu kultowych modeli sneakersów Nike, między innymi Air Force i Air Max.

1985 – powstanie butów Air Jordan

Kolejny wielki kontrakt na wyłączność z ikoną świata sportu – Michaelem Jordanem, graczem NBA. Co ciekawe na początku powstają buty Air Jordan 1, jednak z czasem we współpracy z Jordan Brand Nike tworzy coraz więcej interesujących projektów.

1987 – poduszka powietrzna w butach

Jedno z najbardziej przełomowych odkryć (dosłownie) marki Nike. Tinker Hatfield, dziś jeden z czołowych projektantów firmy, wymyśla pierwsze buty z odkrytą poduszką powietrzną w podeszwie. Buty zyskują nazwę Nike Air Max i stają się symbolem potęgi amerykańskiego koncernu.

1988 – slogan znany do dziś

Powstaje kolejny slogan reklamowy Nike, który na długo zapisał się w pamięci wszystkich fanów sportu: Just do it!

1998 – pierwsze problemy

Marka prężnie się rozwija, jednak na jej wizerunku pojawia się pierwsza skaza. Skandal dotyczący wykorzystywania do pracy nieletnich zostaje jednak szybko zażegnany poprzez wyznaczenie nowych norm etycznych i standardów pracowniczych w Nike.

2003 – przejęcie giganta

Pod skrzydła Nike trafia inny gigant obuwia sportowego – firma Converse. Marka produkująca kultowe trampki została wykupiona przez Nike za kwotę 305 milionów dolarów!

2004 – emerytura założyciela

Ze stanowiska prezesa firmy Nike rezygnuje jej założyciel Phil Knight.

2017 – podsumowanie

Stworzona przez dwóch znajomych legenda wśród przedsiębiorstw generuje roczne zyski przekraczające trzynaście tysięcy miliardów dolarów. Sprzedaż butów i odzieży sygnowanych słynnym Swooshem sięga dziś wszystkich kontynentów. Najbardziej popularnym modelem butów są niezastąpione buty Nike Air Max, które podbiły serca wszystkich osób ceniących sobie komfort, wygodę i styl w jednym.